środa, 13 grudnia 2017

Wynagrodzenie tymczasowego pełnomocnika szczególnego

Przekonuje argumentacja, że odpowiednie - po myśli art. 138 n § 3 OrdPU - stosowanie przepisów o kosztach pomocy prawnej udzielonej przez doradcę podatkowego z urzędu, wydanych na podstawie art. 41b ust. 2 ustawy o doradztwie podatkowym oznacza stosowanie z odpowiednimi modyfikacjami.

Oczywistym jest, że pojęcie wartości przedmiotu zaskarżenia nie funkcjonuje na etapie postępowania podatkowego, a pojawia się dopiero w postępowaniu sądowoadministracyjnym. W takiej sytuacji, odpowiednie stosowanie przepisów wykonawczych do art. 41b ust. 2 ustawy o doradztwie podatkowym (rozporządzenia) czyli stosowanie – jak wskazano powyżej - z odpowiednimi modyfikacjami prowadzi do wniosku, że wartości przedmiotu zaskarżenia w postępowaniu podatkowym odpowiada należność pieniężna. O tym zresztą stanowi art. 216 ppsa. (zob. m.in. moja sprawa I SA/Gl 237/21)

Następnie organy podatkowe powinny uwzględnić stopień zawiłości sprawy.

Dalej organ winien uwzględnić realny nakład pracy skarżącego, w tym jego dojazd do siedziby organu, czas poświęcony na czytanie akt oraz na wszystkie inne dokonane przez niego czynności. 

Obniżenie wynagrodzenia należnego tymczasowemu pełnomocnikowi szczególnemu musi być starannie i przekonująco uzasadnione. Stanowisko organu nie może opierać się na przekonaniu o ustaleniu w Rozporządzeniu zawyżonych stawek wynagrodzeń wskutek powiązania z wartością przedmiotu sporu (sporną należnością pieniężną). 

Na ocenę zasadności przyznania wynagrodzenia w określonej niższej niż podstawowa wysokości winny mieć wpływ takie czynniki jak: 
- moment ustanowienia pełnomocnika, a zatem zakres czynności jakich racjonalnie mógł dokonać w czasie pełnienia funkcji, 
- działania podjęte przez organ, gdyż to aktywność organów podatkowych pośrednio determinują podejmowane przez pełnomocnika czynności, 
- wpływ działań podjętych przez pełnomocnika na przebieg postępowania podatkowego.

 

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz