W oparciu o ostateczną decyzję administracyjną, na podstawie wystawionego tytułu wykonawczego, organy egzekucyjne w toku postępowania egzekucyjnego stosują środki egzekucyjne. Decyzja ta w dacie ich podejmowania podlega wykonaniu. Jednak później jej wykonalność zostaje czasowo wstrzymana w konsekwencji wydania wyroku ją uchylającego. Wyrok ten – wskutek wniesienia przez organ skargi kasacyjnej – przez wiele miesięcy, a często i lat jest nieprawomocny.
Uchylenie decyzji drugoinstancyjnej (decyzji administracyjnych – gdy sąd korzysta z dyspozycji art. 135 ppsa) nie jest tożsame z automatycznym uchyleniem czynności egzekucyjnych. Czynności egzekucyjne już dokonane pozostają w mocy. Wydane orzeczenie wywołuje skutek na przyszłość, nie zaś wstecz – w dacie wystawiania tytułów wykonawczych i dokonania czynności egzekucyjnych.
Postępowanie egzekucyjne ulega zawieszeniu (art. 56 § 1 pkt 1 upea). Wykonanie objętego tą decyzją obowiązku podlega wstrzymaniu, ponieważ zaistniał stan tymczasowy, w którym pomimo tego, że decyzja pozostaje w obrocie prawnym (wyrok jest nieprawomocny) to nie wywołuje skutków prawnych (art. 152 § 1 ppsa). Organ egzekucyjny żadnych czynności egzekucyjnych nie może podejmować.
Czynności egzekucyjne pozostają w mocy (58 § 1 upea). Jednakże w razie zaistnienia pewnych okoliczności organ egzekucyjny może uchylić dokonane już czynności egzekucyjne (58 § 2 zd.1 upea).
Inaczej w sytuacji, gdy decyzja ta w dacie stosowania środków egzekucyjnych nie podlega już wykonaniu. Wcześniej bowiem jej wykonalność została czasowo wstrzymana w konsekwencji wydania wyroku ją uchylającego.
W myśl art. 56 § pkt 1 uepa postępowanie egzekucyjne ulega zawieszeniu w całości lub w części w razie wstrzymania wykonania (...) obowiązku. Zgodnie zaś z § 3 tego przepisu organ egzekucyjny wydaje postanowienie w sprawie zawieszenia postępowania egzekucyjnego. W ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego, w określonym w danej sprawie składzie, zawieszenie postępowania następuje z mocy prawa, zaś wydane postanowienie o zawieszeniu postępowania ma charakter jedynie deklaratoryjny, jakkolwiek jego wydanie jest obowiązkiem organu. Jak wskazuje się w piśmiennictwie: "Zawieszenie postępowania egzekucyjnego z mocy prawa oznacza, że sam ustawodawca decyduje wprost o zawieszeniu, przez co takie zawieszenie nie jest czynnością organu egzekucyjnego, co w konsekwencji oznacza, że postanowienie takie miałoby charakter deklaratoryjny. Niemniej jednak jego wydanie jest nieodzowne, gdyż doręczenie postanowienia zapewnia możliwość weryfikacji przez wniesienie zażalenia i ewentualnie skargi do sądu administracyjnego" (P. Pietrasz (w:) Ustawa o postępowaniu egzekucyjnym w administracji. Komentarz, wyd. II, red. D. R. Kijowski, Warszawa 2015, art. 56) Oczywiste jest zatem, że wstrzymanie wykonania aktu lub czynności, nawet na mocy nieprawomocnego orzeczenia, musi skutkować zawieszeniem postępowania egzekucyjnego, co świadczy o koherencji obu wspomnianych instytucji procesowych unormowanych przepisami ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz ustawy -Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 5 maja 2021 r. III FSK 417/21).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz