Nieodpłatna pomoc prawna obejmuje:
1) poinformowanie osoby fizycznej, zwanej dalej „osobą uprawnioną”, o obowiązującym stanie prawnym oraz przysługujących jej uprawnieniach lub spoczywających na niej obowiązkach, w tym w związku z toczącym się postępowaniem przygotowawczym, administracyjnym, sądowym lub sądowoadministracyjnym lub
2) wskazanie osobie uprawnionej sposobu rozwiązania jej problemu prawnego, lub
3) sporządzenie projektu pisma w sprawach, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyłączeniem pism procesowych w toczącym się postępowaniu przygotowawczym lub sądowym i pism w toczącym się postępowaniu sądowoadministracyjnym, lub
3a) nieodpłatną mediację, lub
4) sporządzenie projektu pisma o zwolnienie od kosztów sądowych lub ustanowienie pełnomocnika z urzędu w postępowaniu sądowym lub ustanowienie adwokata, radcy prawnego, doradcy podatkowego lub rzecznika patentowego w postępowaniu sądowoadministracyjnym oraz poinformowanie o kosztach postępowania (zob. m.in. rozp. w sprawie opłat za czynności radców prawnych, ustawa o kosztach sądowych w sprawach cywilnych) i ryzyku finansowym związanym ze skierowaniem sprawy na drogę sądową.
zob. rozp (par.8, zał.2 i 3) i ustawę (art.3, art.5 ust. 3-4) w sprawie nieodpłatnej pomocy prawnej
Osoba uprawniona, przed uzyskaniem nieodpłatnej pomocy prawnej lub nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego, składa pisemne oświadczenie, że nie jest w stanie ponieść kosztów odpłatnej pomocy prawnej (tylko w czasie funkcjonowania bezpośredniego punktów).
Osoba korzystająca z nieodpłatnej pomocy prawnej w zakresie prowadzonej działalności gospodarczej dodatkowo składa oświadczenie o niezatrudnianiu innych osób w ciągu ostatniego roku oraz inne dokumenty. Oświadczenie składa się osobie udzielającej nieodpłatnej pomocy prawnej (tylko w czasie funkcjonowania bezpośredniego punktów).
Podczas spotkania: przedstaw okoliczności sprawy, przedstaw dokumenty (ułożone chronologicznie), nie spiesz się.
W czasie udzielania porad bezpośrednio w punkcie, przez telefon udzielane są ogólne informacje na temat poradnictwa, nie udzielane są porady.
W czasie pracy zdalnej porady udzielane są telefonicznie, mailowo oraz poprzez komunikatory.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz