Jeżeli konsument nie został poinformowany przez przedsiębiorcę o prawie odstąpienia od umowy, prawo to wygasa po upływie 12 miesięcy od dnia upływu 14/30 terminu z art. 27 upk (art. 29 upk).
W stanie faktycznym, gdzie konsument zawarł z przedsiębiorcą ustnie umowę dotyczącą renowacji instalacji elektrycznej w jego domu, przy czym przedsiębiorca ten nie poinformował konsumenta o jego prawie do odstąpienia od umowy, i po wykonaniu umowy wspomniany przedsiębiorca wystawił na rzecz konsumenta fakturę za przeprowadzone prace, której konsument nie opłacił, TSUE stwierdził, że przepisy dyrektywy 2011/83 (tj. art. 14 ust. 4 lit. a) ppkt (i) w związku z art. 14 ust. 5) należy interpretować w ten sposób, że zwalniają one całkowicie konsumenta z obowiązku zapłaty za usługi wykonane na podstawie umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa, w sytuacji gdy zainteresowany przedsiębiorca nie przekazał temu konsumentowi informacji o prawie odstąpienia, a ów konsument skorzystał z prawa do odstąpienia od umowy po tym, jak wspomniana umowa została wykonana (C-97/22).
Jeżeli na wyraźne żądanie konsumenta wykonywanie usługi albo dostarczanie wody, gdy nie jest ona dostarczana w ograniczonej objętości lub w ustalonej ilości, lub energii cieplnej, za które konsument jest zobowiązany do zapłaty ceny, ma się rozpocząć przed upływem terminu do odstąpienia od umowy zawartej poza lokalem przedsiębiorstwa, przedsiębiorca wymaga od konsumenta złożenia oświadczenia:
1) zawierającego takie wyraźne żądanie na trwałym nośniku;
2) że przyjął do wiadomości informację o utracie prawa do odstąpienia od umowy z chwilą jej pełnego wykonania przez przedsiębiorcę (art.15 ust. 3 upk).
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz